~BF~

Ckp pasal BF ni mmng sensitif skit. stgh org leh terima pasal apa dia tak bole bg bf kat bby dia. kalo aku , aku jawap..oooHHletih laa..dok melecet aku nyer nips nih..huhuh..senangg je.. Stgh org tak bole terima. yelaa~~!!tu hak mama tu jugak. Nak bagi ke taknak ke. Mungkin ada reason pasal apa dia tak bg. Napa nak kondem mama tu plak. ~

Pas tu ada mama mama yg baru pas bersalin kat spital dot dot ni, nurse tu tros sumbat botol susu kat bby tu.!! tak ke bengong! bile time mama tu nak bg BF, bby tu nangis2 takmo. Dah jadik satu hal. Kena bg FM smpai besa. Tapi masa aku kat spital ampang, si fayyadh ni merengek2 gak.. bile time aku nak BF dia mcm tak tau nak suck mcm mana. Last2 ada nurse tu dtg tolong ajarkan cara2 nak BF. Lega skit ada org nak nolong dan gallakn.nurse tu kata, bby sntiasa cukup je BF ni.jgn risau.~!
. Leceh gak la nak BF time tu. tapi sblom tu nurse tu pon dah sumbat kan FM kat bby pakai sudu. takpe kot. yelaa..susu baru nak prosees..lmbt skittt bebb!!yg kolestrum tu la..picitt kua kuning tuhh!!cam layan jee.

Ada plak org2 lama galakkan bg susu FM kat bby yg baru lahir, pasal reason bby tak cukup minum susu mama ni. Susu tak byak lagi la, susu tak klua klua laa.org lain plak yg dok risau..tak sabar2..ngalahkan bby tu plak nak susu...itu pon mama tu leh meroyan tau. pasal merendahkan hak mama tu nak bg susu kat bby. Patotnye org2 lama ni galakkanlah bg BF..~~(pnah gak tekenee.hhu..aku dah ngalir air materr) yelaa..kita da target nak bg BF jer. Mcm tu plakk..Pastu doang kata lagi bby ni tak cukup membesar klo BF je.
Tu pon aku dgr citer gak, ada bby dia tak cukup berat badan time BF smpai mama dia naik risau. berapa laama dia BF bby dia lupa plak nak cek. bby dia tak besar2.kuruss je..(ntah2 ikot baka..salahkan BF plakk..)

Aku ni terbagi FM kat fayyadh pasal time fayyadh kena kuning tu, susu aku tak bnyk klua. 10 ml jew. kdg2 lebih sikitt jew.kadg2 tadew. satu jam pam pon tak lari manew. tu pasal hospital tmbah FM. Tapi doang sana tak pakai botol. DILARANG membawa botol susu dlm ICU bby tuh. some paakai picagari atau sudu je bile bg bby. BF digalakkan. Dahlah breast membengkak!!susu susah nak klua.demam tak hingatt!Melehh air matee..
! ari2 pam pam pamm dan tros pamm akhirnye jalan gak susu aku tuh. klo tak msok spital aku gerenti la aku bg FM tros kat anak aku pasal hasutan2 kat lua nihh bnykk!!FM beb FM beb!!anak ko pndai bile besa nnti..Bijakk.byak susu ke beb ko nih!!soalan apa nihh!!??.CISSS!!(tak tau la ada gak org2 camnih)
.kat spital tu bnyak nurse2 yg ajar teknik2 nak pam susu pakai tgn, dukung bby cara btol time BF laa..sib baik dok spital lama2..ade hikmahhnye..tapi ..rindu kat uma mcm org gilerr la..berpntang plak tu dlm spital..sejuk tak hingat..(aku mmng tak pntang sgt..tu pasal smpai skang sakit2 tulang nih klo sejuk)
pas sebulan BF, melecet takya ckp la...bengkak !!lagi tak ya ckp..demam..!!lagi laaaa..smpai satu tahap org2 lama ni mnghasut aku supaya mmberi FM kat bby pasal aku ni slalu demam time BF .Takot efek kat bby..
akhirnyee..aku bg gak fayyadh FM.nak buat cmner
tapi skang klo time aku btol2 rasa sakit kat nips tu je aku akan bg FM kat bby. selainye tros pam je atau direct tros.Pam pon leh tahan gak..sakitt o... Effeknyee..bby fayyadh telebih berat bdn ..pasal bg dia FM..mcm tu plakk..skang ni aku Direct je bg pasal aku tak g opis lagik.
Penat, memng penat.tapi sronok BF ni pasal kita dekat ngan bby. Bby pon rasa selamat ngan kite pasal kite plok dia erat dia rasa selesa la. Jgn kata yg tak BF pon bby tak slesa .!!opinion aku sndiri..

Jangan la nilai seorang mama tu kalo dia tak mmpu bg BF kat bby dia. Siann la mama tu.jaga la hati mama tu. sensitif btol la bnda2 ni. Ada org ckp, bby aku, aku nyer suke la,!!aku yg bntok dia..ermm..bialaa..nak baut cmane..itu hak dia ..
oitt..leh meroyan tauuu!!!naik giler klo org lain paksa tmbah susu kat bby tuhh!!yg jenis tak kisah diam jeee..yg amek kisahh.!!!SILE JUMPA DI MAHKAMAHH!!!

Aku pong tgh usahe tros bg BF kat bby. Harap2 lepas 6 bulan pon takpe. Diet!!! takya ckp la..bedal gakk pasal nak lebihkan susu mana bole diet. Tpi mkn mlm aku cube kurangkan..mkn biskot2 ringan je bole r. tapi klo da lapa sangt ..bedallahh..

Comments

  1. selagi ade susu better bagi at least kite cuba jgk kan walopon sakit bengkak2 ke hapa..aku nak try bile 2nd baby nnt! tp tatau bile la..haha! ;p

    ReplyDelete
  2. tu la..aku bg selagi mmpu walopun melecet lecet dia tarik... cuba lagi giee!!aku ykin ko bolehh!!malaysia bolehh~!!!haha

    ReplyDelete
  3. hmm aku pon dulu fikir cam kau (guna aku-kau bleh tak? :D)... up to the mama, hak mama tu kan.. sampai la aku terjumpa satu quote ni..

    adalah hak setiap bayi untuk minum susu ibu..
    (breastfeeding is every baby's birth right)...

    http://www.parentingwithconviction.com/breast-feeding/breastfeeding-is-every-babys-birthright/

    so nak tak tanak, dah tanggungjawab untuk bagi jugak BF kat baby....


    kesihatan tu mmg takleh nak bantu la.. takde rezeki nak susukan, nak wat camne... tapi kalau alasan adalah leceh, sakit and susah... mmg aku akan kutuk org tu.. dalam hati lahh hehehehe


    sama cam kalau aku dengar mama tu bagi nestum kat baby umur sebulan... aku tak fikir tu hak mama tu nak bagi anak die makan ape... aku fikir, kesiaannye baby nih.. tak patut diperlakukan camni...hanco sistem penghadaman die...

    sama cam aku fikir.. tak patut diberi susu lembu, sedangkan mak die ade susu :D

    hehehe berusahalah.. u can do it girl!!

    ReplyDelete
  4. elle..~betl2..kalo da baru sebulan bg nestum tu, rasanye better cmpakkan nestum tu kat mak dia .hheee(nada jahat).. sebnarnye susu ada kat ibu tuh! tapi cume cara nak kluakan tu kena gayanyerr... aku pon tak terrer sgt bnda ni.. tapi masa time prgnant tu da nekad betol2 nak bg bf kat bby hingga titisan yg pengabisan..ko spital gov mng kena tunjuk btol2 cara nak BF tuh.klo taknak dpt maki.hehe..fuhh!! tpi klo ko nak kutuk time aku bg susu f kat bby tu kutuk laa...ehhehe..sikit je laa..pasal skang pon da bg BF sepenohnye..hahaha..!! try selagi bole ni..~~

    ReplyDelete

Post a Comment

silakan

Popular posts from this blog

~tips ransang anak bijak~

~emo timee~